Reunió de la Comissió Bilateral

Govern i Generalitat aborden el traspàs de Rodalies i les inversions pendents en infraestructures

  • En la reunió no està previst parlar de l’ampliació del Prat ni de l’alternativa als peatges a Catalunya

EFE / JAVIER LIZÓN

El «traspàs total» de Rodalies que reclama la Generalitat i els deutes associats a la disposició addicional tercera de l’Estatut seran els protagonistes d’una nova reunió de la comissió bilateral d’infraestructures que aquest divendres mantindran a Madrid els governs central i català. Serà la primera trobada que es portarà a terme des del 2018 i arriba al cap de pocs dies que ERC hagi pactat la transferència de Rodalies a canvi del seu recolzament als pressupostos generals de l’Estat del 2022.

En concret, es debatrà sobre el traspàs dels fons per finançar les operacions de Renfe en els serveis de Rodalies i Regionals, així com el traspàs del material rodador i els treballadors a la Generalitat. Segons ERC, l’acord amb el Govern inclou iniciar els tràmits per realitzar el «traspàs íntegre» de la gestió de Rodalies a la Generalitat.

En la cita, que presidiran la secretària d’Estat de Transports, Isabel Pardo de Vera, i el vicepresident del Govern i conseller de Territori, Jordi Puigneró. no està previst que es tracti l’enquistada ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat o com finançar les autopistes una vegada aquest mateix any hi ha deixat d’haver peatges en quatre vies catalanes (l’AP-2, l’AP-7, la C-32 Nord i la C-33).

Això serà així perquè aquesta bilateral d’infraestructures neix de la disposició addicional tercera de l’Estatut, que estableix que la inversió de l’Estat a Catalunya en matèria d’infraestructures s’havia d’equiparar, entre 2007 i 2013, al percentatge del PIB aportat per l’autonomia catalana a les arques de l’Estat.

Deutes pendents

Aquesta disposició addicional tercera de l’Estatut, no obstant, només es va complir el 2007 (el pagament de 335 milions d’euros va ser executat el 2010), mentre que el 2011 Govern i Generalitat van xifrar el dèficit del 2008 en 759 milions, un desemborsament encara no efectuat en la seva totalitat.

D’aquests 759 milions, l’agost passat es va acordar el pagament de 200 milions abans que finalitzés l’any, per tant, queda per concretar el desemborsament dels 559 restants. En paral·lel, encara no s’ha concretat de forma conjunta el dèficit corresponent als exercicis 2009, 2010, 2011, 2012 i 2013, cosa que serà un altre dels temes que es tractaran aquest divendres.

Sobre la taula també hi haurà el debat sobre el traspàs de Rodalies, ja que Puigneró ja ha dit en reiterades ocasions que «aquesta ha de ser la legislatura de Rodalies o Rodalies», reinterpretant el «referèndum o referèndum» exclamat pel llavors president Carles Puigdemont en la legislatura de l’1-O.

«Traspàs ‘fake’»

«Només gestionant horaris i tarifes no es pot donar als ciutadans de Catalunya el servei que mereixen», ha lamentat Puigneró, que pretén deixar enrere el «traspàs ‘fake’» del 2008 i completar-lo podent gestionar també el personal i el material mòbil.

La ministra de Transport, Raquel Sánchez, ha dit fins a la data que «no està sobre la taula» aprofundir en el traspàs de Rodalies i ha limitat la discussió a «poder resoldre la qüestió de la transferència dels recursos econòmics i financers perquè sigui la Generalitat la que pugui procedir al pagament dels serveis operats per Renfe directament a través d’un contracte programa».

Finalment, el Govern traslladarà a la Generalitat el grau d’execució de les inversions recollides en els Pressupostos del 2021 i el que preveuen els comptes del 2022, que acaben d’aprovar-se al Congrés.