Friedrich Hegel va dir que els grans fets de la història apareixen sempre dues vegades. Karl Marx, un altre alemany idealista, va rematar la cita apuntant que una derivava en tragèdia i l’altra en farsa. Entre les causes del procés, moltes i variades, una s’ha mantingut en un segon pla just fins aquests dies. El descontentament i el greuge de molts catalans per l’absència d’inversions en infraestructures, en general, i, en concret, en les que necessiten per al seu dia a dia, el transport públic i singularment, el tren. En ple reinici de la taula de diàleg i a punt d’abordar la negociació dels Pressupostos Generals de l’Estat del 2022, les costures de la xarxa ferroviària barcelonina es tornen a tensar. De fons, de sempre, més enllà del malestar, la presència de l’elefant dins l’habitació en forma de greuge.
L’antecedent ocult
El procés també va venir amb tren
El 2007, una manifestació pel col·lapse de Rodalies va derivar en el primer gran acte independentista, un lustre abans de l’eclosió del procés
El memorial de greuges, amb un 15% de compliment del ‘pla Zapatero’ del 2008, li sembla al secessionisme un pou de possible adhesió

Obres a l’estació de l’AVE de La Sagrera, a Barcelona.
El més llegit
- L’abandonament de docents a primària es duplica a escala mundial
- Neix Casa Abacus amb la voluntat de ser útil «a la cultura, a la societat, a Barcelona, el país i la llengua»
- Flick se surt amb la seva
- L’ús del cinturó condiciona les ajudes del bus que va xocar a França
- Un funeral multitudinari acomiada la família Escobar-Camprubí