Crisi migratòria

Ceuta no repatriarà menors migrants fins a la primavera

  • El Govern ha escolaritzat ja 164 nois d’entre 12 i 16 anys a la ciutat, de moment sense contacte amb nens espanyols

Comienza el retorno a Marruecos de los menores que entraron a Ceuta en mayo / Reduan (EFE)

Els menors migrants no acompanyats que es mantenen a Ceuta després de l’onada del mes de maig passat no seran retornats al Marroc abans que finalitzi el pròxim hivern, estimen fonts del govern local i de la Delegació del Govern a la ciutat autònoma. El procés de filiació emprès per l’executiu autonòmic, que té la tutela dels nens marroquins, i el contrast minuciós, pas legal per pas legal, amb la Delegació del Govern i la fiscalia «portarà almenys sis mesos», auguren en l’administració autonòmica.

La vicepresidència del Govern de Ceuta, de la qual depèn l’àrea de la tutela d’aquests menors, ha emprès un procés de filiació i trasllat a documentació de les circumstàncies de cada un dels menors que té allotjats. La feina suposa l’intent d’elaborar una llista de prop de 700 noms. El nombre no pot ser definitiu perquè aquest grup fluctua, segons surten i abandonen els albergs o hi retornen des dels boscos als quals es retiren de nit prop de mig miler.

Una vegada filiats i documentades les seves situacions, la ciutat ho traslladarà a la Delegació del Govern i a la Fiscalia, i la Delegació del Govern, una vegada testada la llista, la farà arribar a les autoritats marroquines. Aquestes hauran de testar també els noms i posar-se en contacte amb les famílies, a més d’estudiar les situacions, per acceptar o no les repatriacions.

Les noves repatriacions, segons la nova interpretació rigorista del tractat internacional entre Espanya i el Marroc en què Ceuta va basar les primeres devolucions, podrien tenir lloc mesos després que es pronunciï el jutjat contenciós de Ceuta sobre la suspensió de nou trasllats, en una instrucció que va donar lloc a la paralització de tot el procés el mes d’agost passat.

Per ajudar en el procediment, Interior ha reforçat l’oficina d’Estrangeria a la ciutat amb 12 incorporacions de funcionaris interins, anunciades aquest dijous per la Delegació del Govern. Es tracta de «la materialització del compromís del president del Govern, Pedro Sánchez, amb la ciutat autònoma de Ceuta, per resoldre totes les circumstàncies derivades de la crisi humanitària de maig», van explicar els representants de l’Executiu central en una nota.

Escolaritzats

La demora en les devolucions de menors ha suposat per a la ciutat l’obligació de complir el mandat legal d’escolaritzar-los, com a tutora que és dels nens. En cinc instituts de la ciutat, 164 menors estan seguint les seves primeres jornades escolars des d’aquest dimecres. Són els instituts Luis de Camoens, Abyla, Almina, Clara Campoamor i Siete Colinas. Tots els escolaritzats tenen entre 12 i 16 anys d’edat. Menys no, perquè no hi ha nens allotjats més petits, i més tampoc, perquè a partir dels 16 anys l’escolarització és només voluntària.

Els nois van a classe en torn de tarda, acompanyats per tècnics de la firma SAMU, que té concedida la gestió dels seus albergs, entre els quals, descongestionant el poliesportiu Santa Amelia, han sigut repartits els escolars. Aquests nous estudiants encara no es barregen amb altres alumnes espanyols. «No sabem quin nivell tenen, i per tant no podem integrar-los directament en aules», explica una de les fonts consultades. Per avaluar els seus coneixements i assignar-los programa educatiu específic, han sigut contractats una vintena de professors de reforç, a més d’un grup de traductors de llengua dàrija.

L’escolarització dels nois està en aquesta primera fase, i discorre, asseguren en els serveis socials de la ciutat, amb plena complaença dels professors, que han trobat en els nois «una actitud fenomenal i tranquil·la, i ganes d’aprendre». Malgrat els plans de devolució al Marroc que tenien altres administracions, el Ministeri d’Educació ha treballat des de mitjans de juliol passat en un programa de resposta a la necessitat d’escola dels menors sols, per mirar de donar una resposta individualitzada a cada cas.

La primera dificultat rau en l’ensenyament de l’idioma castellà. De moment, informen les mateixes fonts, no ha sigut localitzat cap alumne que pels seus coneixements pugui ser integrat a una classe ordinària del sistema educatiu a la ciutat.