Aragonès, sobre l’ampliació del Prat: «Prosperitat, sí; ‘desarrollismo’, no»

  • El vicepresident Puigneró es desmarca del president i aposta per la millora de l’aeroport

ACN / BERNAT VILARÓ

Primeres mostres d’esquerdes al nounat Govern. En tot just dues hores de diferència, el president, d’ERC, i el vicepresident, de Junts, han mostrat, al Parlament, les seves diferències en el primer gran tema en debat, l’ampliació o no de l’aeroport del Prat. Ha començat Puigneró. El vicepresident ha assegurat aquest dimecres al Parlament que Catalunya no «es pot permetre el luxe de no tenir un aeroport preparat per a l’economia del segle XXI». Amb prou feines 20 hores abans, el president Pere Aragonès va defensar que la qüestió no acceptava posicions «binàries», atesa la seva complexitat, i va refusar recolzar o rebutjar la proposta d’ampliació. Amb tot, Puigneró ha defensat, també, la creació d’una taula institucional per abordar l’ampliació de l’aeroport de Barcelona, que va anunciar dimarts Aragonès.

I aquest dimecres, en seu parlamentària, el líder de l’Executiu, a pregunta de la CUP, s’ha reafirmartque el seu gabinet apostarà per les mesures que aportin «prosperitat» a l’economia catalana, però ha advertit que, sota cap pretext, es traçarà el futur de Catalunya en clau «‘desarrollista’». Un terme que remet a la sobreexplotació del territori, urbà i rural, durant el creixement econòmic del franquisme per donar cabuda a migració que arribava a les ciutats i als turistes que feien el mateix a la costa, en benefici d’inventari, sempre, d’una elit econòmica catalana.

L’intent d’Illa

El líder del PSC al Parlament, Salvador Illa, ha intentat aconseguir una posició personal clara d’Aragonès. Però no hi ha hagut manera. El president ha insistit que és partidari millorar la «competitivitat, respectant la biodiversitat».

En la taula institucional proposada per Aragonès es reuniran les administracions locals afectades, com els ajuntaments de Barcelona i el Prat, entre d’altres, el Ministeri de Foment i Aena, per part de l’Estat, així com les entitats veïnals i ecologistes que defensen, com l’alcadessa de la capital catalana, Ada Colau, la prioritat per conservar els espais naturals del delta del Llobregat sobre una ampliació que permetria a la infrastructura catalana arribar als 70 milions de passatgers i mantenir i augmentar el seu paper de ‘hub’ en el trànsit aeri mundial.

Aragonès va defensar aquest dimarts que la decisió que es prengui no serà «obra d’una sola administració», sinó del consens. Un clima d’acord en què el president desitja incloure a la Comissió Europea, responsable de la xarxa d’espais naturals protegits, entre els quals es troba el delta del Llobregat.