A propòsit de l’autobús: ‘El 47’

La pel·lícula de Marcel Barrena desempolsega una memòria necessària, la diàspora a les perifèries urbanes durant l’últim tram del franquisme

A propòsit de l’autobús: ‘El 47’

MANU MITRU / EPC

Feia anys que no escoltava aplaudiments al cine. Molt temps; almenys des de l’època de la sessió doble amb berenar. El cas és que la sala va prorrompre en aplaudiments al final d’una pel·lícula –¡per fi em vaig escapar a veure-la!– que parla de tu a tu, que explica el gran treball del que venim alguns: El 47. Un superb treball actoral; Eduard Fernández encarna Manuel Vital, l’immigrant extremeny que va "segrestar" un autobús de línia, el 7 de maig de 1978, per fer-lo pujar fins al costerut barri de Torre Baró. Broda tant el paper com la dicció; els posats, la gestualitat masculina que s’estilava llavors, l’esforç per xampurrejar el nou idioma, per acomodar el paladar i la llengua als fonemes més dolços i esquius del català. Bravo per ell i per Clara Segura.