Mesures pioneres

Ada se’n va, però es queda

Els que van intentar destruir-la saben que la seva aposta revolucionària per una nova mobilitat ja no té marxa enrere i quedarà com el seu gran llegat

La ex alcaldesa de Barcelona Ada Colau, en su discurso durante la fiesta del décimo aniversario de Barcelona en Comú

La ex alcaldesa de Barcelona Ada Colau, en su discurso durante la fiesta del décimo aniversario de Barcelona en Comú / ACN

Ada Colau ha anunciat un intel·ligent pas al costat amb ressons maragallians. La seva marxa a Itàlia recorda inevitablement l’any sabàtic a Roma de Pasqual Maragall i serveix per parlar amb calma del seu llegat, que conté una paradoxa: l’alcaldessa que va arribar per arreglar les injustícies amb l’habitatge passarà a la història per haver transformat la mobilitat de Barcelona. Es va quedar a mig camí, per falta d’eines, de construir més habitatge públic i d’evitar més desnonaments, però va aconseguir canviar per sempre la manera com ens desplacem, i en certa forma vivim, els barcelonins. L’ajuntament de Colau va impulsar l’ús del transport públic, al qual va elevar fins a xifres rècord, i va invertir per fi les prioritats: el cotxe va ser progressivament arraconat a favor de la bicicleta i el vianant. En un món on els polítics no s’atreveixen a sortir del que és previsible, la transformació del transport a Barcelona va ser una petita gran revolució, que implicava defensar i recuperar l’espai públic, fomentava el civisme i l’ecologia i modificava fins i tot la nostra tradicional escala de valors. Aquest canvi estructural li va valer un reconeixement internacional sense precedents de les grans institucions, de grans mitjans i fins i tot de grans referents mundials de l’esquerra com Chomsky, Pepe Mújica, Judith Butler o Thomas Piketty.