Editorial

El difícil equilibri de les ZBE

Portar les restriccions a ciutats amb un parc mòbil més vell i menys transport públic no serà fàcil

El pla de millora de la qualitat de l’aire a Catalunya en l’horitzó del 2027 està fent els seus últims passos cap a la seva aprovació imminent, que podrà ser tramitada, en forma de decret, pel Govern en funcions, sense que la iniciativa pugui quedar travada pel calendari electoral. Els detalls de la norma que ha de limitar la circulació dels vehicles més contaminants pels nuclis urbans i que ha de permetre avançar cap a la reducció d’un 50% de la concentració de partícules contaminants d’aquí a vuit anys s’han anat afinant enmig de tensions creuades. Hi ha principis generals en conflicte: salvaguardar la salut davant l’acumulació d’evidències sobre els efectes negatius de la pol·lució de l’aire, la viabilitat econòmica per a empreses i famílies de l’adaptació necessària i el dret a la mobilitat. I també hi ha presents interessos i pressions creuades que han de ser examinades: la vigilància imperativa de la Unió Europea, que ha condemnat Espanya per la inacció davant la contaminació a ciutats com Barcelona i Madrid, la resistència des de municipis de la primera i segona corones metropolitanes i les reclamacions de col·lectius ambientalistes que reclamarien mesures més severes, com peatges urbans.