El mar, el seu mar, era de color gris perla, un matís suau del blanc i negre, marca de la casa. Una platja llarga i corba, com la fulla d’una falç, la platja de Los Lances, a Tarifa, el port gadità on va néixer el 1940, l’any de la fam –un dels anys, més ben dit– en l’erm de la postguerra. Un mar que feia olor de brea, salnitre i algues. Allà, entre les dunes, jugava amb altres nanos al desembarcament pirata i a fer retrats amb una càmera apariada amb una capsa de llumins, a la qual va retallar el foradet de l’enquadrament. Parlo de Joan Guerrero Luque, és clar, gran referent de la fotografia documental, que acaba de deixar-nos en els primers dies de la primavera, un home, en el bon sentit de la paraula, bo. ¿D’on li va venir la vocació desmesurada? Explicava que els seus pares el van portar, a ell i els seus quatre germans, a un estudi fotogràfic on els farien el retrat per al llibre de família i la cartilla de racionament, i així va quedar fascinat per aquell trasto que arrencava màgia a les ombres. El nen va voler fotografiar el vent, que mai cessa a Tarifa, de llevant o de ponent. És fàcil imaginar-lo corrent sense alè per aquesta platja de la infància, com el noi de Les 400 coups, de Truffaut, en l’escena final, fugint potser però sobretot lliure, cap a a la prossecució d’un somni.
Referent del fotoperiodisme
Joan Guerrero, en el comiat
¿Artista? Ell ho negava. «Soc un fotògraf que ha volgut transmetre i informar, i punt». Marxa una mirada neta. El poeta de la Leica
Joan Guerrero, en una muestra en el Centre Cívic Can Basté, en el año 2017 /
El més llegit
- Tres històrics deixen el Balcó Gastronòmic del Port Olímpic
- Manolo García: "M’ha agradat que, de cada dos catalans, un no ha anat a votar"
- Com l'escalada ajuda Carlos Soria a sortir de l'accident a 7.700m de fa just un any: “Vaig al rocòdrom a les 7.00 h”
- Catalunya i Madrid s’allunyen de la productivitat de les regions més riques
- Tres turistes espanyols moren en un tiroteig al centre de l’Afganistan