Editorial

Horari escolar: resultats o conveniències

És positiu que el debat sobre ampliar l’horari, i fer-ho amb activitats acadèmiques o no, s’emprengui 

Manu Mitru

La consellera d’Educació, Anna Simó, va explicar fa uns dies que el seu departament ha encarregat un informe sobre la possible revisió de la jornada intensiva a l’ESO a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua). El resultat de l’anàlisi haurà de ser la base del debat social, que s’haurà de produir en altres àmbits, com el Consell Escolar de Catalunya, dels quals més aviat es pot esperar que siguin l’expressió dels interessos particulars dels diversos col·lectius que conformen la comunitat escolar. Tot i que el procés de discussió sobre aquesta fórmula d’horari que impera en el 88% dels instituts públics ja ha començat, està vinculat a altres debats. Les implicacions de la jornada intensiva són múltiples. Haver retardat l’horari del dinar pot no ser la millor pauta davant diversos trastorns alimentaris o mals hàbits nutritius. Haver reduït l’abast del servei de menjador escolar deixa molts adolescents sense l’únic menjar complet i equilibrat que les seves famílies es poden permetre. Deixar tota la tarda lliure a expenses de quins són els recursos de cada família extrema la desigualtat entre els que disposen d’activitats formatives extraescolars i els que passen al carrer o davant les seves pantalles més hores que en l’entorn escolar.