En un dels seus assajos erudits, l’historiador Marc Fumaroli deia que les marquesines dels autobusos s’han convertit en un exemple per als museus. Espais de vidre transparent, discrets, que t’aixopluguen i alhora et conviden a mirar allò que exhibeixen: publicitat. En el fons, Fumaroli tocava el voraviu de l’art en l’era digital: ¿com han de ser els museus d’avui? Fa dècades que les grans institucions proven d’adaptar-se als nous temps amb idees innovadores. Hi va haver una època que es definien com les noves catedrals, i anaves al Guggenheim de Bilbao per perdre’t dins una escultura de Richard Serra. La Tate Modern de Londres va obrir la gran sala Turbine perquè artistes com Olafur Eliasson i Tacita Dean hi fessin una instal·lació monumental, i mentrestant les apostes pels clàssics continuen sent un èxit, com l’antològica de Vermeer a Amsterdam, el 2023, i el duet Miró-Picasso ara mateix a Barcelona.
Tripis artístics
Un Van Gogh de 5 metres
Els museus tenen un nou rival, l’experiència immersiva