Tripis artístics

Un Van Gogh de 5 metres

Els museus tenen un nou rival, l’experiència immersiva

Jordi Puntí

En un dels seus assajos erudits, l’historiador Marc Fumaroli deia que les marquesines dels autobusos s’han convertit en un exemple per als museus. Espais de vidre transparent, discrets, que t’aixopluguen i alhora et conviden a mirar allò que exhibeixen: publicitat. En el fons, Fumaroli tocava el voraviu de l’art en l’era digital: ¿com han de ser els museus d’avui? Fa dècades que les grans institucions proven d’adaptar-se als nous temps amb idees innovadores. Hi va haver una època que es definien com les noves catedrals, i anaves al Guggenheim de Bilbao per perdre’t dins una escultura de Richard Serra. La Tate Modern de Londres va obrir la gran sala Turbine perquè artistes com Olafur Eliasson i Tacita Dean hi fessin una instal·lació monumental, i mentrestant les apostes pels clàssics continuen sent un èxit, com l’antològica de Vermeer a Amsterdam, el 2023, i el duet Miró-Picasso ara mateix a Barcelona.