La tribuna

PISA, gènere i classe social

Les proves no ens parlen dels mals resultats de l’alumnat en general sinó d’aquells amb més dificultats per viure amb les condicions mínimes que permetin centrar-se a estudiar i aprendre

Gemma Altell

Durant unes setmanes no hem parat de parlar de les proves PISA i els mals resultats dels estudiants espanyols. També hem dibuixat mil teories sobre les raons d’aquests resultats dolents. Algunes, desenvolupades per persones especialistes en educació, però, lamentablement, moltes, per qui s’atreveix no només a opinar, sinó fins i tot a pontificar sobre qualsevol qüestió. Segons la meva manera de veure, moltes de les anàlisis –una vegada més– parteixen d’un desconeixement i una mirada prejudiciosa sobre la joventut actual. Tot i això, no voldria entrar en aquest tema des d’aquest vessant en aquesta ocasió. Voldria centrar-me aquí a reflexionar sobre els àmbits que sí que conec com a psicòloga social feminista: gènere i desigualtats socials.