L’espiral de la llibreta | Article d’Olga Merino Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Tres figures de negre sobre fons difús

Sobre l’influx de Velázquez i Goya en el funeral de Constantí de Grècia

FRANCISCO GÓMEZ/EFE

Esplèndid el treball a Atenes de Francisco Gómez Resina, fotògraf de la Casa Reial, el conjunt d’imatges realitzades al funeral de Constantí de Grècia, en concret una, que ha presidit la majoria de les portades. En el centre d’aquesta fotografia, de dol rigorós, apareixen el rei Felip VI flanquejat per la seva dona, Letizia, elegantíssima, i la seva mare, Sofia, a qui subjecta del braç. Els envolta una gentada desdibuixada. Per darrere, el rei emèrit avança, amb dificultat i assistència, per la pujadeta del cementiri de Tatoi. Els xiprers del fons, en la seva verticalitat, confereixen un aire de Velázquez a la composició, com les llances de ‘La rendició de Breda’. Apunten també detalls superbs: els turmells inflats de la reina emèrita; la seva mirada, que sembla implorar un gest de complicitat a la nora; i, sobretot, la pols mundanal que embruta les sabates de la comitiva fúnebre. ‘Pulvis es, et in pulverem reverteris’.