NEWSLETTER

La geopolítica de TikTok

RITCHIE B. TONGO / EFE

TikTok és la xarxa social emergent. Com tot el que és nou, n’enlluerna alguns i n’ofusca d’altres. Massa vegades ens oblidem que l’èxit de les xarxes socials depèn de la seva viralitat. I els virus, com hem comprovat en el cas de la covid-19, descriuen una corba que es pot prolongar més o menys en el temps i arribar a pics més o menys alts, però sempre tenen un principi i un final. La Universitat de Harvard va estudiar al seu moment MySpace, la primera de les xarxes que van néixer i van morir a internet. I el seu comportament no va ser gaire diferent del de la grip o altres epidèmies: quan tots els individus capaços de ser contagiats s’han contagiat, la viralitat cau en picat. És el que anomenem immunitat de grup. Al pic, el pànic pot ser perillós perquè provoca decisions dramàtiques. Facebook i Twitter estan a un pas d’acabar com MySpace. Tots els susceptibles de ser viralitzats per aquestes xarxes ja ho han sigut i els seus efectes són menys intensos. Instagram els va substituir i alguns creuen que ja ha arribat al pic. I el que ara creix exponencialment és TikTok i Be.Real. Tenen regles i codis que no són els de Twitter i Facebook, igual que aquestes els tenen diferents de la televisió o dels diaris. La novetat, com hem dit, atrau tant com espanta.