L’espiral de la llibreta Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Mondrian del revés, la sopa de tomàquet i el clima

Els ecologistes atempten contra l’art. ¿S’equivoquen d’enemic o extremen la provocació?

Mondrian del revés, la sopa de tomàquet i el clima

Piet Mondrian, el pintor de les línies rectes i els colors purs. Han descobert que feia 75 anys que un dels seus quadros, ‘Ciutat de Nova York I’, una quadrícula de ratlles vermelles, blaves i grogues sobre fons blanc, estava penjat del revés sense que ningú se n’hagués adonat. Ningú, ni mitja cella aixecada. La composició no està acabada ni porta firma, ni tan sols un gargot al revés de la tela. Va reparar en l’espifiada Susane Meyer-Büser, historiadora de l’art i curadora del museu Kunstsammlung, a Düsseldorf, a l’observar una fotografia que s’havia fet a l’estudi de l’artista neerlandès el 1944, dies abans de la seva mort, on la tela reposa de cap per avall sobre un cavallet. «L’engruiximent de l’enreixat –diu l’experta– ha de ser a la part superior, com un cel fosc», com l’‘skyline’ espès de la ciutat dels gratacels. A la seva arribada, fugint de la guerra, el van impressionar Manhattan i la cultura nord-americana.