Sembla que el quadre de Piet Mondrian que està penjat de l’inrevés des de fa més de setanta-cinc anys continuarà exposat de cap per avall al museu de Düsseldorf on es pot admirar. No ho entenc. Hem vist operacions pla més complicades de trasllat i (en cas que fos necessari) de restauració de peces fràgils. No sé per què aquest “Ciutat de Nova York 1” hauria de ser diferent. És cert, això sí, que la fragilitat és extrema. No és un oli ni una aquarel·la, sinó un entramat de cintes adhesives (vermelles, grogues, negres i blaus) sobre una tela blanca. És probable que en la hipotètica operació de retorn als orígens que el pintor va pensar es desenganxés alguna d’aquestes cintes. No crec que hi hagi cinta que, després de tres quarts de segle, mantingui llurs primigènies propietats adhesives. Però també ho és que Mondrian no es va limitar a enganxar cintes, sinó que va construir una combinació de colors que s’encavallen, línies verticals i horitzontals que tenen sentit perquè ell les va configurar així. I no pas a l’inrevés.
Gàrgoles | Article de Josep Maria Fonalleras Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
Mondrian o Nairdnom
L’art és un misteri i cada u va a la seva

Temes:
El més llegit
- L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Andreu Buenafuente: «A hores d’ara ja no em preocupa aixecar polseguera»
- ¿Què ha passat a Cornellà? Les claus de l’atropellament múltiple al camp de l’RCD Espanyol
- La gran ficada de pota de Lola Índigo després de l’atropellament a Cornellà: ha hagut de demanar perdó
- L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa