Thomas Pynchon tenia 1 any quan Christina Stead va publicar la seva tercera novel·la, l’enorme, alhora que desopilativa i fosca, expansiva, i bancària ‘House of all nations’. Era l’any 1938 i els Estats Units aplaudien literàriament Ernest Hemingway, i el seu modernisme clàssic, elèctric, mentre s’acomiadava de la Generació Perduda, de Francis Scott Fitzgerald i Nathanael West i veia com el gòtic del sud –de William Faulkner, Carson McCullers, Flannery O’Connor, Truman Capote– continuava donant veu a aquells que no l’havien tingut. Aleshores, Stead, australiana rodamon –havia viscut a Anglaterra i França, a Bèlgica i fins i tot a Espanya, on es trobava quan va esclatar la Guerra Civil–, s’havia instal·lat a, sí, als Estats Units.
CREMEU-HO DESPRÉS DE LLEGIR-HO
¿Qui tem Christina Stead?
L’any en què es compleixen 120 del naixement de la totèmica autora d’aquest clàssic al marge titulat ‘El hombre que amaba a los niños’, novel·la pynchoniana (molt) abans de Thomas Pynchon, la seva figura ni tan sols forma part del cànon feminista. ¿Per què?

El més llegit
- Tenir 13 anys i aparèixer (o no) en els rànquings de guapes de la teva classe: «Donen molta inseguretat, de vegades acabes plorant al lavabo»
- "Ens deixen a l’estacada 16 mesos"
- Protecció Civil activa l’alerta per pluges intenses al Pirineu, Terres de l’Ebre, Lleida i la Catalunya central
- El gran aconseguidor de la trama no tenia límits
- La proliferació del tardeig posa en alerta les patronals i Interior