Article de Jordi Serrallonga Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

El viatge il·lustrat

Abans de la fotografia i el cine, l’única manera d’acostar al públic un llunyà objecte o espècimen era dibuixar-lo al quadern de viatge

Pexels / Monstera

Per a un primat i científic nòmada que –sigui lluny o a prop– sempre viatja acompanyat de la seva inseparable llibreta de camp (una Moleskine per expedició), resulta emotiu que el Museu Etnològic i de Cultures del Món hagi dedicat una exposició a la ciència, els viatges i la il·lustració. ‘El Viatge Il·lustrat. Quaderns de camp: del llapis al món digital’ pot visitar-se, fins al 6 de novembre, al carrer de Montcada. Al palau del davant, el personatge que dona nom a un altre museu allà ubicat també va ser un àvid usuari –amb el viatger Bruce Chatwin i l’artista Salvador Dalí– de les mítiques Moleskine originals: Pablo Picasso. Però el viatge il·lustrat no és qüestió de marques o fama, ni tan sols d’itineraris més o menys exòtics. Només fa falta observar el món amb curiositat i plasmar-lo inclús en un vell calendari o un sobre de correus ja utilitzat. I és que, a l’entrar en l’exposició, no puc evitar pensar en dos dels meus mestres. Per a ells, en plena postguerra, qualsevol tros de paper era un tresor: l’oportunitat de representar i divulgar allò que veien els seus ulls o s’amagava en les seves ments.