Aplicació Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

TikTok, escurabutxaques d’entreteniment

És deliberadament addictiva gràcies a l’acció combinada d’algoritmes específicament dissenyats perquè l’usuari no vulgui marxar i sempre torni per més contingut

13/11/2019 Aplicación de telefonía móvil ’Tik Tok’ / Jens Kalaene/dpa-Zentralbild/dpa (Europa Press)

TikTok ha sortit particularment enfortida de la pandèmia. Aquesta xarxa social xinesa, fundada per la companyia ByteDance el 2016, té actualment més de 1000 milions d’usuaris únics actius i unes estadístiques de consum sorprenents. Petits curts en clau de comèdia, tutorials, preguntes i respostes, balls, reptes, denúncies, videoblogs... La pedra angular de TikTok és el vídeo curt, entorn del qual s’ha creat una curiosa amalgama entre usuaris amb participació activa (els creadors de contingut) i els que prefereixen el consum passiu (usuaris que veuen i interactuen amb els vídeos d’altres). Tothom que convisqui amb adolescents es deu haver adonat del temps que li dediquen. L’acte de fer lliscar el polze a la pantalla, tan integrat en els usuaris de mòbils, a TikTok es converteix en una màquina escurabutxaques d’entreteniment. Cada vídeo activa el mecanisme de recompensa al cervell, petites descàrregues de dopamina que transmeten un missatge inequívoc a l’usuari: «¡Com mola això! ¡Continua fent-ho!».