Mobilitat sostenible Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Contra la cultura del cotxe

Fins que no ens traguem de sobre la ‘cotxedependència’ fracassaran totes les cimeres de Glasgow i tots els nostres intents de construir un món millor

Contra la cultura del cotxe

Ferran Nadeu

Ja fa molt temps que el cotxe va deixar de ser un simple mitjà de transport per convertir-se en tota una cultura. Quan és només un instrument, és pràctic i pot ajudar a viure millor: per a gent gran i necessitada, serveis, transportistes, treballadors i evidentment qualsevol transport públic. Però el seu ús s’ha estès fins a la ridiculesa, amb SUV de diverses tones per desplaçar una sola persona dins de la ciutat, i s’ha anat transformant en un símbol de l’individualisme, el progrés econòmic i fins i tot de poder social, alimentat per la publicitat. És cert, l’automòbil té al darrere una fabulosa indústria que només a Espanya crea i manté centenars de milers de llocs de treball directes i indirectes i suposa al voltant del 10% del PIB. Amb aquesta coartada real, es troba sempre la manera de protegir-lo i justificar-lo. Davant la creixent pressió mediàtica i la progressiva consciència mediambiental, la indústria del cotxe ha trobat el seu nou discurs, sintetitzat molt bé per Salvador Alemany (Abertis): «L’enemic és la contaminació, no el cotxe». És a dir, es tracta de guanyar temps mentre el cotxe tradicional, de motors no elèctrics, representa encara gairebé 7 de cada 10 que es venen. El que es pretén és donar una imatge edulcorada del cotxe i obviar el seu costat sinistre, del qual rarament es parla: es calcula que al món moren cada dia la barbaritat de 3.700 persones per accidents de trànsit (1.350.000 a l’any), més els seus corresponents ferits amb terribles seqüeles de per vida.

Temes:

Mobilitat Cotxes