Sostenibilitat

Generant valor social i mediambiental

La consciència de la importància de la responsabilitat social corporativa no para de créixer, i cada vegada hi ha més clients que prenen les seves decisions de consum considerant l’impacte en la societat i entorn

Aquest article tracta del valor que genera una organització. Fins fa pocs anys es creia que l’únic valor que importa és l’econòmic, ja que el pensament predominant era que els destinataris exclusius del valor generat per les empreses eren els accionistes i que no importaven altres temes, com la responsabilitat social. El 1970, per exemple, Milton Friedman, que uns anys després rebria el Premi Nobel d’Economia, va afirmar que «l’única responsabilitat de l’empresa cap a la societat és guanyar diners». Per sort, avui dia, aquesta visió està cada vegada més qüestionada. La consciència de la importància de la responsabilitat social corporativa no para de créixer, i cada vegada hi ha més clients que prenen les seves decisions de consum considerant l’actuació social i l’impacte en el medi ambient. Això s’ha fet molt més evident arran de la crisi de la Covid. Inclusivament hi ha clients que prefereixen pagar una mica més pels productes de les empreses si aquestes fan una bona tasca social i mediambiental. En aquesta línia, avui moltes organitzacions tenen com a gran objectiu maximitzar el valor que generen per al conjunt de les seves parts interessades, que inclouen accionistes, treballadors i també clients, la societat i el medi ambient. D’aquesta forma, s’ha ampliat el contingut del valor, que ja no és només l’econòmic, com pot ser el dividend dels accionistes, els salaris pagats o les compres fetes a altres empreses. Ara també incorpora el valor social i el valor mediambiental. El valor social mesura els impactes relacionats amb els clients i treballadors en temes com estalvi de temps, condicions laborals, accidents. El valor mediambiental mesura els impactes en el medi ambient en temes com emissions, consum d’energia, deixalles o sorolls, per posar alguns exemples.