Diuen que Eduardo De Filippo va escriure ‘Filumena Marturano’ en dotze dies. És la mateixa «exhalació» que reclama Oriol Broggi per al muntatge de l’obra que ha estrenat La Perla 29, amb una Clara Segura –com sempre– capaç de transitar de la comèdia al drama en mil·lèsimes de segon, i un Enrico Ianniello, actor napolità, que encaixa en tots els registres, els còmics, amb la precisió del gag, i els seriosos, amb la transcendència una mica encartonada de qui observa com li canvia la vida. Perquè De Filippo és això, aquesta barreja de comèdia «feliç o trista, segons les circumstàncies», que acaba deixant una olor d’amargor just després d’haver rigut amb les ocurrències dels pobres desgraciats que lluiten a saber per què: per l’estricta supervivència, per agafar-se a un món que ja no existeix, per tirar endavant, senzillament. Com diu Broggi, la història de Filumena Marturano és «un tros de vida sense refinar», és aquell esclat –l’exhalació– de la vida mineral, pura, en què les passions i els desitjos són a flor de pell.
Pros i contres
L’exhalació
De Filippo és això, aquesta barreja de comèdia «feliç o trista, segons les circumstàncies», que acaba deixant una olor d’amargor just després d’haver rigut amb les ocurrències dels pobres desgraciats que lluiten a saber per què

Teatro ’Filumena Marturano’, con Clara Segura y Enrico Laniello Foto Silvia Poch
Temes:
El més llegit
- La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança