Retrat sense ornaments de dues creadores

Lola i Aretha, models de res

Idealitzar una vida és una manera d'engrandir la bretxa personal, la que fa que davant una artista parlem més de les seves anècdotes vitals que de la seva obra

lola

lola

Lola Flores era única, però ho repetim tant que no vol dir res. Passa amb el que es diu només amb el cor, com si l’admiració no pogués tenir límits i sortir del cap. La Faraona protagonitza el treball reconegut aquest any amb el Premi d’Investigació del Flamenco Ciudad de Jerez. És obra de la catedràtica d’antropologia de la Universitat de Sevilla Cristina Cruces Roldán i es titula ‘Ni canta... ¿ni baila? El baile flamenco de Lola Flores en la cinematografía de la hispanidad (1953-1956)’. L’anàlisi sobre com la intèrpret de ‘Pena, penita, pena’ va incorporar els elements de la dansa jonda a les seves actuacions, porta a afirmar la investigadora que la de Jerez es va convertir «en la icona visual del flamenc» i «en ambaixadora gitana» a l’altre costat de l’Atlàntic.