Dues mirades

Versemblança

Si no posem en marxa el mecanisme de suspendre la incredulitat, no hi ha literatura

zentauroepp50920856 icult pelicula el irlandes191115181752

zentauroepp50920856 icult pelicula el irlandes191115181752

Reconec que, quan veig una pel·lícula o una obra de teatre, o quan llegeixo un llibre, em costa molt estar pendent del que m’hi expliquen si detecto una pifia històrica o un error de coherència. No és que em costi molt, és que me’n vaig. Penso aleshores en allò que va formular un poeta del segle XIX, Samuel Coleridge: «La voluntària suspensió de la incredulitat construeix la fe poètica». És una de les bases de la narrativa, la capacitat que tenim (i que volem dur a la pràctica, conscientment) de fer veure que ens immergim en el relat més enllà dels dubtes de versemblança que funcionen com una muralla contra la veritat de les mentides, és a dir, de la ficció. Si no posem en marxa aquest mecanisme, no hi ha literatura.

M’ha passat veient ‘El irlandés’, el film d'Scorsese. De Niro, Pesci i Al Pacino són ancians que semblen joves gràcies als efectes especials. Però resulta que no ho són. Quan la tècnica els rejoveneix, són rostres botits i caminen amb la parsimònia dels anys. Podem fer veure que serem vells, però no podem reproduir la lleugeresa de la joventut, per moltes trampes de laboratori (‘de-aging’, en diuen) que fem. No me’ls vaig creure i vaig fugir de la pel·lícula.