A peu de carrer

Quan el ciutadà marca el ritme de la innovació

Cada vegada més el gran consum ha de respondre al doble repte d'una societat canviant i exigent

zentauroepp48278539 portal angel190522184012 / Ferran Nadeu

Recentment es presentava en el marc de la jornada Food&beverage que organitza IESE a Barcelona l’Observatori d’Innovació en gran Consum a Espanya, que promou la Fundació Privada Institut Cerdà i que recull els principals reptes del sector i una selecció de les 20 innovacions que més s’ajusten a aquests reptes. Aquesta eina avui ens serveix per avançar cap a una reflexió més profunda i necessària dins del sector. Avui, ens enfrontem a canvis demogràfics rellevants, com la nova tercera edat (amb més longevitat, millor salut i més poder adquisitiu), la reducció del nombre de fills per família (més protegits, més dependents dels pares), a la necessitat d’atendre un ciutadà amb hàbits d’alimentació més saludables, atent al quilòmetre 0 i a la producció sostenible, a afrontar l’increment de la incidènciad’intoleràncies  i, sobretot, a una societat molt més militant, més exigent i més comunicada, que actua com a líder d’opinió, font d’informació i mitjans de comunicació en potència i que dubta i molt de la credibilitat de les empreses i organitzacions.

Una societat canviant i exigent

La cadena de gran consum a Espanya continua sent exemplar en innovació permanent, i tot i que els processos d’innovació estan molt lligats alsgrans reptes del sector com la logística i la distribució en l’última millalogística distribució,l’economia circular, l’aplicació d’intel·ligència artificial a tota la cadena, la cooperació en els processos, l’atracció de talent o la implicació social, també és cert que cada vegada més el gran consum ha de respondre al doble repte d’una societat canviant i exigent.

El repte no només està en innovar permanentment, sinó en adaptar-se al pensament i a les demandes d’aquesta societat, i per a això hem de començar per monitorar-la, escoltar-la, comprendre-la, conèixer-la, però també implicar-la, convèncer-la, aconseguir la seva confiança. Sens dubte, no són reptes menors ni són fàcils d’aplicar, perquè quan parlem de la cadena de gran consum ens referim a tots els que en formen part, des del petit agricultor al gran productor, des de l’elaborador artesà fins a la gran indústria, des delpetit comerç a la gran superfície, incloent centres d’investigació, centres d’educació, associacions del sector i tots els que d’una manera o altra fan possible que el producte existeixi i arribi en mans del consumidor.

Zigmunt Baugman, sociòleg i filòsof polonès, creador del concepted’“amor líquid”deia que el que abans era un projecte per a “tota la vida” avui s’ha convertit en un atribut del moment. Una vegada dissenyat, el futur ja no és “per sempre”,sinó que necessita ser muntat i desmuntat contínuament. Cada una d’aquestes dues operacions, aparentment contradictòries, té una importància equiparable i tendeix a ser absorbent per igual. Aquesta és la filosofia que ha d’imperar, també al sector de gran consum. La innovació no persisteix, ha de ser constant perquè la societat es reinventa també a cada pas.

I gràcies a això veurem nous productes, noves maneres de produir, noves maneres d’arribar als consumidors; en sabrem més sobre tot allò que consumim i formarem part del seu desenvolupament. I, sobretot, prendrem consciència que aquests productes han de ser respectuosos amb l’entorn i compromesos amb la societat. Un repte apassionant. 

*Directora de l’Observatori d’Innovació en Gran Consum de l’Institut Cerdà