Sanitat pública

La gran oblidada del debat polític (part 1)

El sistema sanitari públic necessita respostes clares i efectives per revertir el deteriorament sofert durant l'última dècada

wsanidad

Les retallades en sanitat durant l’última dècada han tingut efectes molt negatius en el sistema públic de salut en tot l’Estat i especialment en algunes comunitats com Catalunya, Madrid i València. Les aglomeracions de pacients a lesurgèncieshospitalàries i les llarguesllistes d’esperatant per a visites mèdiques com per accedir a proves diagnòstiques i a procediments quirúrgics són algunes de les conseqüències més importants. No és casualitat, doncs, que les llistes d’espera i la qualitat de la sanitat en general siguin una de lescauses principals d’insatisfacciódels ciutadans. Al sofriment dels pacients i de les persones del seu entorn causat per les retallades, s’afegeix un factor econòmic clarament negatiu degut, d’una banda, a ladisminució de productivitatdels pacients afectats al no poder exercir els seus treballs de forma habitual i, d’altra banda, a la utilització extra de serveis i teràpies addicionals a l’espera dels procediments diagnòstics i tractaments definitius.

Eldeteriorament dels serveis públicses deu a l’establiment d’unlliure mercatfomentat per interessos poderosos però espuris que, de forma contínua i progressiva,desvienuna part important dels pressupostos sanitaris aconsorcis i associacions especulatives. Aquest pla ha sigut orquestrat a través d’una sèrie d’actuacions, com lesretallades pressupostàriesen sanitat, la desviació de pacients de lasanitat pública a la privada, la ineficiència i fragmentació de la gestió, l’augment de pacients en les llistes d’espera, laprecarietat i insuficient nombrede professionals, la falta d’actualització tecnològica i la postergació dels professionals que defensen una sanitat pública. En la part I d’aquest article presentem algunes d’aquestes actuacions, que es completaran en la part II.  

1) Reducció d’un pressupost sanitari ja insuficient: Des del 2009, ladespesa públicaen sanitat s’ha reduït o no ha experimentat creixement. Amb una despesa oficial del 6,26% del PIB el 2017 i unadespesa pública per habitant de 1.565 euros, ens situaríem a lacua d’Europai al mateix nivell de països com Grècia, Estònia, Hongria, Lituània o Polònia. A l’infrafinançament del sistema sanitari s’hi afegeix la injusta i desproporcionada distribuciódel pressupost sanitari al dedicar tan sols el 14,3% als serveis d’atenció primària davant el 62,4% dels serveis hospitalaris i especialitzats.

2) Col·laboració publicoprivada: La Comunitat Valenciana i la de Madrid són les que més han apostat pelmodel de contracte de col·laboracióbasat enconcessions, mentre que Catalunya ha liderat el flux sanitari destinat a la contractació publicoprivada amb un percentatge del 24,1% iun import de 2.450 milions d’euros el 2011, que el 2016 va augmentar a 6.175 milions d’euros. Els defensors de lacol·laboració publicoprivadaafirmen que augmenta l’eficiència i la qualitat dels serveis. No obstant, no hi ha cap estudi que avali que l’eficàcia i l’eficiència millorin amb aquest tipus de partenariat. En realitat, aquest tipus de terminologia s’ha utilitzat de forma perversa per ocultar ladesviacióde pacients i recursos sanitaris de la sanitat pública a la privada.

3) Ineficiència i fragmentacióde la gestió: La gestió en el sistema sanitari públic es caracteritza per unafalta de transparènciai per una fragmentació en la canalització i distribució dels recursos que la fan ineficient. S’estima que entre el 20% i el 40% de tota la despesa sanitàriaes malgasta per la ineficiènciamalgasta. És reconegut que els sistemes sanitaris més eficientseviten la fragmentació dels recursos.

4) Augment dels pacients en les llistes d’espera: Els pacients en llistes d’espera per a proves diagnòstiques, per a tractaments quirúrgics i per visitar un especialista han augmentat des del 2010, iles últimes estadístiques del 2018revelen que uns 600.000 pacients esperen un procediment quirúrgic i 1,5 milions estan pendents d’unavisita de l’especialista, amb un temps mitjà d’espera quirúrgic de més de 90 dies i per a consultes externes de gairebé 60 dies. La creació de les llistes d’espera condueix a unadesviació de pacients a la medicina privadaon ladespesa sanitàriaper processos és moltsuperioral de la medicina pública.  

El sistema sanitari públicnecessita respostes claresi efectives per revertir el deteriorament patit durant l’última dècada, i en la part II d’aquest article presentarem l’impacte negatiu de la resta de les actuacions anunciades al principi.