Editorial

El repte de l'FP dual

La combinació d'estudis i feina produeix efectes altament positius als països on s'ha desenvolupat més

zentauroepp43046597 fp dual taller de aprendizaje en la empresa de maquinaria a180914140047

Segons dades de l’OCDE, els alumnes que a Espanya decideixen cursar laformació professionalsón el 12% del total, mentre que la mitjana de la Unió Europea és del 29%. Les xifres dels alumnes que segueixen l’anomenadaFPdual són encara més concloents. AEspanya, el 0,4%, mentre que la mitjana europea és del 2%, amb països comSuïssa(59%) oAlemanya(40,3%) on la combinació d’estudis i feina produeix efectes altament positius tant per a l’educació dels joves i la seva inserció laboral com per al desenvolupament empresarial. Les xifres de l’últim curs són una mica més positives (el 3% dels alumnes), però fins al moment l’FP dual encara és residual a Espanya, amb les excepcions delPaís Basc, on es va implantar en el 2011, iCatalunya, on la xifra d’alumnes s’eleva fins al 8,5%. En el model alemany, vigent des de l’any 1969, es dona tanta importància als coneixements teòrics com a la pràctica a un lloc de treball i l’alumne ha d’acreditar que té plaça a l’empresa abans de matricular-se als estudis, en una combinació beneficiosa per a tots i amb una avaluació final exterior que tant valora els mèrits dels joves com el paper exercit en la seva formació per l’empresa. Tant labaixa taxa d’atur juvenil(el 7%, davant el 36% a Espanya) com la consolidació professional de l’estudiant són un èxit, mentre que a Espanya l’FP dual, tot i que implantada sobre el paper, només té una funció testimonial.

No és estrany que el Govern del PSOE hagi deciditapostar per aquesta innovació docent: des de la mateixa denominació del ministeri, que ja no és només d’Educació sinó també de Formació Professional, fins a la proposta de comissió conjunta entre Treball, Indústria i Educació per revertir la mala situació de l’FP al país. Convé tenir en compte queIsabel Celaá, que ara és ministra, va ser consellera a Euskadi quan allà es va implantar l’FP dual. A Catalunya, l’aprovació fa tres anys d’una llei sobre l’FP ha quedat estancada i encara no s’ha creat l’Agència de Formació i Qualificació Professionals, l’organisme encarregat de desenvolupar-la. Exemples com el programa Fem Ocupació de Barcelona Activa treballen en la línia de connectar feina i formació, però convé creure’s d’una vegada que l’FP necessita urgentment d’un envigoriment que ara sembla anar seriosament.