Editorial

Superilles, la lliçó del Poblenou

És un pla global que mereix progressar adequadament, amb els màxims consensos, per aconseguir un dia una ciutat més humana

Quan es compleix un any de l’estrena de la superilla del Po-blenou, segueix obert el debat sobre una iniciativa que, amb la seva pròxima extensió a altres districtes de Barcelona, està cridada a permetre que els vianants reconquistin parts de la trama urbana davant la voràgine del trànsit rodat. Són pocs els dubtes sobre la necessitat de progressar cap a una ciutat més sostenible, amb menys contaminació ambiental i més amable i pacífica per als seus veïns. El pla de les superilles és en aquest sentit una idea més que plausible i es converteix en una de les claus que apunten cap a un model urbanístic nou. El projecte municipal inclou posar en marxa quatre més d’a-questes grans illes urbanes a Hostafrancs, Horta, les Corts-Maternitat i Sant Antoni. L’objectiu és ambiciós: reduir la xarxa bàsica de circulació de 912 a 355 quilòmetres i alliberar sis milions de metres quadrats del trànsit rodat. L’experiència pilot del Po-blenou, no obstant, ha projectat més ombres que llums. Va néixer sense la suficient informació ni una crida decidida a la participació veïnal, cosa que no va res fer més que augmentar les crítiques quan van aparèixer els primers problemes circulatoris o d’afectació al teixit comercial i industrial de la zona. Amb els seus encerts i errors, la lliçó del Poblenou ha de ser atesa en els nous projectes. És un pla global que mereix progressar adequadament, i amb els màxims consensos, per aconseguir un dia una ciutat més humana i menys agressiva.