Les eleccions dels EUA i la ficció televisiva

De l'ala oest al Far West

El xèrif Trump ha disparat amb èxit contra el Washington del poder que projecten algunes sèries

fcasals36310215 opinion ilustracion de leonard beard161116190247

De Disney a una de Tarantino. Entre els assessors de guió de la mítica sèrie El ala oeste de la Casa Blanca, hi havia algun dels consellers i spin doctors de la candidata Hillary Clinton. Ho havien sigut molt abans a l'equip del president Bill Clinton i quan el seu substitut va ser el republicà George W. Bush, del seu gran atac de nostàlgia en va sortir una sèrie que va enlluernar mig món i que, a la vegada, va projectar una imatge de la presidència dels Estats Units magistralment brodada pel guionista Aaron Sorkin.

¿Més arma política que retrat de la realitat? ¿Una foto del que podria haver sigut i llavors no va ser? ¿D'aquelles accions, aquestes conseqüències? Perquè, d'aquella sèrie, en part, després va arribar la presidència de Barack Obama. I del contrast entre la idíl·lica ficció i la crua realitat, ara Donald Trump. De la fictícia presidència de somni, a la campanya més bruta i a una presidència que s'ha obert camí amb una violència verbal que ha disparat sense pietat, precisament, a aquest Washington del poder que les sèries projecten, amb afecte o sense.

Sorkin va construir una ficció que va avançar durant set temporades, de 1999 al 2006. I en l'última va introduir situacions en els diferents capítols, per analitzar a posteriori la reacció de l'audiència. A partir de les dades extretes, l'equip de campanya d'Obama realitzava promeses electorals. Enquestes que es feien després dels capítols calibraven l'acceptació del públic a les iniciatives del fictici president Josiah Bartlet i això ajudava a configurar els missatges del que acabaria sent el primer president negre dels Estats Units. Però en la sèrie tot acostumava a acabar més o menys bé malgrat els maquinadors polítics de Washington, mentre que Obama es va topar amb la crua realitat, i en aquesta, per exemple, una Cambra de Representants molt a la contra. Molts diran que, malgrat tot, la seva presidència ha donat bastant de si, però com en la vida l'èxit o el fracàs acostumen a calibrar-se en funció de les expectatives, es pot afirmar també que Obama, entre molts, ha generat una gran frustració. I aquests no han votat Clinton. Alguns fins i tot s'han decantat pel seu antagonista Trump.

La idea sembla clara: si fins i tot el polític més inspirador dóna per al que dóna a Washington, ¿el problema no deu ser allò que políticament aquest lloc representa? I és per això que molts han optat per destinar un justicier (un xèrifmés que un polític) a l'epicentre del poder als Estat Units. Allà on en la ficció triomfen personatges com el matrimoni de Frank i Claire Underwood, de House of cards. Kevin Spacey i Robin Wright, brillants en els seus rols, exerceixen una gran atracció sobre audiències de mig món, però no deixen de retratar el pitjor de la política. Gent disposada a fer el que sigui per mantenir-se en el tinglado, i que no ha fet altra cosa a la vida que dedicar-se a això i a viure d'això. ¿Potser com els Clinton? Els paral·lelismes hi són, i la ficció, sovint, també construeix realitat.