Debat entre llibertat d’expressió i morbositat

El llibre sobre José Bretón tensa els límits del ‘true crime’

‘El odio’, de Luisgé Martín, s’adscriu a la tradició literària d’‘A sang freda’, de Truman Capote, i ‘L’adversari’, d’Emmanuel Carrère, però un jutjat de Barcelona estudia suspendre la distribució de l’obra.

El llibre sobre José Bretón tensa els límits del ‘true crime’

A mitjans de l’any passat, entre l’allau de novetats literàries i les estrenes a les plataformes, va transcendir que Ana Julia Quezada, condemnada a presó permanent revisable per l’assassinat del nen Gabriel, estava negociant amb una productora audiovisual per participar en una sèrie documental sobre el cas. Patricia Ramírez, la mare del menor assassinat, no hi donava crèdit: ni ella ni el pare del nen havien donat cap permís, de manera que va fer tot el possible per paralitzar el projecte. Va interposar demandes contra Quezada i la Secretaria General d’Institucions Penitenciàries, va portar el cas a la Comissió d’Interior del Senat i va acabar reclamant un pacte d’Estat per protegir les víctimes de delictes especialment violents. "S’ha d’ensenyar a consumir successos de manera responsable. El consum de la violència no pot ser morbositat i espectacle. Això només ens condueix a generar més violència", va dir llavors Ramírez. Al final, la productora que planejava portar aquest assassinat tan atroç del nen conegut com el Pescaíto a la televisió va acabar fent-se’n enrere, però la música de fons encara hi és. ¿Es poden establir límits al true crime? ¿S’ha d’imposar la llibertat d’expressió per damunt de l’honor de les víctimes?