ELS PREMIS DE L’ACADÈMIA

Pros i contres de les cinc pel·lícules nominades

Els Goya avaluen dos models de cine espanyol

Tres de les cinc nominades a millor pel·lícula en la cerimònia d’aquesta nit, ‘El 47’, ‘Casa en flames’ i ‘La infiltrada’, busquen el pacte amb el gran públic. Les altres dues, ‘Segundo premio’ i ‘La estrella azul’, s’acosten al rock des d’una aposta més autoral.

‘La infiltrada’ exhibeix els atributs que més valoren els que reparteixen els premis

Pros i contres de les cinc pel·lícules nominades

La composició del quintet de llargmetratges nominats al premi Goya en la categoria de millor pel·lícula ha sigut severament qüestionada des del seu anunci a mitjans de desembre, en base a dos arguments: segons el primer, i ja que tres de les candidates van arribar a ser-ho després d’erigir-se en fenòmens de taquilla, els membres de l’Acadèmia del Cine Español haurien votat pensant més en criteris comercials que en valors artístics; el segon té a veure amb les pel·lícules que es van quedar fora de la llista i que potser hi haurien merescut un lloc, entre les quals s’inclouen títols aclamats per la crítica –com Los destellos de Pilar Palomero– i altres que al seu dia van ser premiats en certàmens internacionals de prestigi, com La habitación de al lado de Pedro Almodóvar –Lleó d’Or en la passada Mostra de Venècia–, Volveréis de Jonás Trueba –millor llargmetratge europeu al Festival de Cannes– i Polvo serán de Carlos Marqués-Marcet, guardonada en el de Toronto. Encertades o no, aquestes crítiques hauran perdut demà el poc sentit que a hores d’ara els queda, quan es conegui la decisió final dels acadèmics al respecte. A continuació repassem els arguments a favor i en contra de cada candidata que potser els hauran guiat a l’hora de prendre-la.