Miró i Matisse, dos revolucionaris vitalistes a BCN

La Fundació Miró explora la relació entre el pintor fauvista i el surrealista a través d’un diàleg inèdit entre obres mestres procedents de Nova York, Madrid, Grenoble, les respectives famílies i col·leccionistes privats.

Miró i Matisse, dos revolucionaris vitalistes a BCN

A finals dels anys 20, Henry Matisse va patir una crisi creativa i una depressió que el va portar a deixar de pintar durant un any mentre es qüestionava la seva pròpia obra. Llavors es va dedicar a estudiar a casa seva uns quadros de Joan Miró –23 anys més jove que ell– que li havia deixat prestats el seu fill Pierre, marxant de l’artista català des de 1934, que va ser fonamental en la difusió de la seva obra a Nova York i va fer de pont entre els dos artistes. Van ser aquestes pintures, algunes de les quals Matisse va guardar a la casa de París durant una dècada perquè va coincidir amb la Segona Guerra Mundial, les que van estimular una "revolució en el seu pensament" i el van inspirar per "reiniciar" el seu enfocament artístic, explica l’historiador de l’art Rémi Labrusse, comissari de l’exposició MiróMatisse. Més enllà de les imatges, que fins al 9 de febrer del 2025 explora a fons, a la Fundació Miró, la relació entre els dos artistes, units sobretot pel "vitalisme".