El retorn sense cosificar d’un mite eròtic dels 70

La nova ‘Emmanuelle’, dirigida per Audrey Diwan i interpretada per Noémie Merlant, inaugura aquest divendres l’edició 72 del Festival de Cine de Sant Sebastià i arribarà a les sales espanyoles el divendres 27. El repte és abordar el plaer en l’era posterior al Me Too.

El retorn sense cosificar d’un mite eròtic dels 70

Més enllà de l’anècdota que Emmanuelle (1974) fos, amb L’últim tango a París, la pel·lícula que va provocar l’interès viatger de milers d’espanyols a l’altra banda dels Pirineus, arrasant a les taquilles dels cines del sud de França i Andorra quan la dictadura franquista es començava a esllanguir, aquella pel·lícula d’erotisme soft per a paladars burgesos, protagonitzada per Sylvia Kristel i dirigida per Just Jaeckin a partir de la novel·la homònima d’Emmanuelle Arsan, es va convertir en tot un fenomen sociològic i mediàtic: ¿Quantes butaques de vímet i suport ample i arrodonit es van vendre aquells anys al darrere de la fascinació originada pel pòster del film, en el qual Kristel apareix amb els pits a l’aire, un collaret de perles, llenceria fina i botes de cuir asseguda en una cadira coneguda des d’aleshores com a butaca pavo real o butaca Emmanuelle? ¿Hi havia una fantasia sexual masculina més gran que la del coit al bany de l’avió en ple vol?