"Estoy llorando en mi habitación / Todo se nubla a mi alrededor / Ella se fue con un niño / Tiene un Ford Fiesta blanco / Y un jersey amarillo". A principis del 1985, gràcies al senzill Devuélveme a mi chica inclòs al seu àlbum debut, Hombres G van acostar a les masses la figura del pijo. Anteriorment, el 1966, l’escriptor Juan Marsé ja havia posat el sobrenom a Manolo Reyes, un dels protagonistes d’Últimas tardes con Teresa, de Pijoaparte. No obstant, gràcies a aquesta cançó, David Summers va passar a la posteritat per ser el primer en fer servir el terme de manera aïllada per descriure aquella tribu urbana que, en el frenesí de La Movida, impostava un marcat accent anglès, es movia amb moto per la ciutat i vestia uniformada amb texans, plomes i mocassins seguint l’estil dels joves paninari italians.
Dels ‘pijos’ als ‘cayetanos’
L’assaig ‘Quiero y no puedo. Una historia de los pijos de España’ (Blackie Books), de la periodista Raquel Peláez, ofereix una anàlisi historiogràfica i mordaç de les elits, a través de les seves misèries i grandeses, i estudia el seu impacte en les ambicions socials del país.

La periodista y escritora Raquel Peláez. /