CITA MUSICAL A MALMÖ

La cançó d’Israel tensa el festival d’Eurovisió i en desboca la politització

Sorprèn que pugui participar la cantant hebrea quan Rússia va ser apartada el 2022

El tema d’Eden Golan s’enfila fins al segon lloc en les apostes i crea un escenari d’un radicalisme inèdit en la història del concurs, amb posicions dràsticament enfrontades per raons que van més enllà de la música.

Jordi Bianciotto

La idea d’Eurovisió com aquest festival que habita en una ximpleta realitat paral·lela grinyola aquest any davant l’efecte generat per la cançó d’Israel (i per la seva mateixa participació) en el tràgic context de la guerra a Gaza. Que representa una escalada inèdita de la dimensió política del concurs, tot i que en la seva història abunden els episodis d’interferències extramusicals que curtcircuiten la seva reputació de mer entreteniment. Als annals eurovisius hi ha aquella pancarta, "Boicot Franco i Salazar", que un espontani va mostrar el 1964 i després de la qual la TVE franquista va creure oportú aplicar en endavant un bucle, retard de l’emissió, a l’hora de transmetre esdeveniments internacionals.