Una dècada després que comencessin la seva etapa a les pàgines de la revista ‘Pulgarcito’, amb el títol de ‘Mortadelo y Filemón, agencia de información’, els dos populars personatges creats per Ibáñez van passar a l’animació televisiva. Els primers curts van tenir similar èxit al dels còmics de Bruguera. Amb realització de Rafael Vara i guions en què l’historietista participava directament, alguns van ser agrupats per a l’exhibició als cines amb els títols de ‘Primer festival de Mortadelo y Filemón, agencia de información’ (1969) i ‘Segundo festival de Mortadelo y Filemón, agencia de información’ (1970). El dibuix i el color no feien justícia del tot al fluid grafisme d’Ibáñez, l’animació resultava rupestre i les veus eren una mica desconcertants, però la mainada –i part dels adults– podien veure en moviment uns personatges que havien arribat a la categoria d’icones de la cultura popular en plena dictadura franquista.
Els festivals cinematogràfics de Mortadel·lo i Filemó
Mor el dibuixant Francisco Ibáñez, el pare de Mortadel·lo i Filemó
Passió de l’avi, intel·ligència del net
Polítics, presentadors i humoristes acomiaden Ibáñez: «Gairebé tots els que vam ser nens estem de dol»
Els personatges van passar amb nota alta del cine d’animació a la imatge real gràcies a la inspiració de Javier Fesser.

Temes:
El més llegit
- Apagada generalitzada a Espanya: ¿què ha passat amb la llum?
- «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- La Feria de Abril torna a ser gratis
- ¿Què és el zero energètic, la principal hipòtesi de l'apagada generalitzada?
- Flick, l’amo de les finals, despulla el Madrid (capítol III)