La caixa de ressonància

¿Com sap un promotor si el seu concert omplirà o punxarà?

Malgrat la sensació popular que la indústria juga sempre a cop segur, i tot i que ara s’afini més que abans, la possibilitat d’agafar-se els dits continua existint, com il·lustren concerts recents les xifres d’assistència dels quals han sigut inferiors a les esperades, de Malú a The Who, passant per Primavera Sound Madrid.

Avui hi ha maneres per mirar de calibrar el poder de convocatòria d’un artista i és cert que ja no solen veure’s punxades tan estrepitoses com les d’altres temps. El gran Bo Diddley, tocant davant tot just 500 fans al Palau d’Esports (1984). Janet Jackson (1994) o Genesis (1998), amb uns quants milers acomodats en un extrem del Palau Sant Jordi, que es va fer també immens per a aquell invent anomenat Frock’n’roll, amb Bono al capdavant (2001): quan vaig obrir el sobre amb la meva acreditació, em vaig trobar a dins sis invitacions, sis, presagi de la catàstrofe que s’acostava.