Novel·la negra

L’estiu revifa el fenomen del ‘cozy mistery’, la cara més amable del crim

JORDI COTRINA / PLANETA

La tercera novel·la de l’humorista australià Benjamin Stevenson comença així: «Tots en la meva família han matat algú [d’aquesta frase agafa el títol]. Alguns, els més eficients i productius, n’hem matat més d’un». Per la seva banda, ‘El código Twyford’, de la britànica Janice Hallett, ret homenatge a Enid Blyton alhora que convida a desxifrar un misteri exclusivament a base de gravacions d’àudio. Els dos autors, cada un amb les seves pròpies i enginyoses armes, abonen una tendència editorial que va començar a experimentar un ‘revival’ durant la pandèmia apel·lant a un lector que buscava evasió: el ‘cozy crime’, ‘cozy mistery’ o ‘cosy crime’, la variant ‘amable’ de la novel·la policíaca que agafa com a referent la Miss Marple d’Agatha Christie, bevent de l’era daurada del gènere, en els anys 20 i 30 del segle XX.