Cremeu-ho després de llegir-ho

Deborah Eisenberg i els perills de fumar al llit (i a tot arreu)

L’escriptora, guionista i actriu, sort de Norah Ephron ‘indie’, no va ser capaç d’escriure fins que no va deixar el tabac, però tampoc va ser capaç de reconèixer-se a si mateixa. Potser per això no hagi deixat de ser cap altra i visqui la seva vida com una ficció que esdevé real als seus relats, acabats d’editar per Chai Editora.

Sara Martíne<

Quan era adolescent, quan tenia 14 anys, Deborah Eisenberg portava sempre a sobre un exemplar d’‘El bosc de la nit’, de Djuna Barnes, o un d’‘A contrapel’, de Joris-Karl Huysmans, com si fos un talismà. «Creia que no em podia passar res dolent si portava algun dels dos amb mi», va dir en una ocasió l’escriptora a Catherine Steindler, una periodista de ‘Paris Review’. A continuació li va dir que, en aquella època, a l’institut, tothom volia ser escriptor. Ella ho era de veritat –«escriure em donava pau, ho posava tot al seu lloc», li va dir també–, però durant massa temps li va semblar tan sagrat que ho va defugir. Tenia gairebé 40 anys quan va publicar el seu primer relat. No era el primer que escrivia, tot i que feia poc que havia començat a prendre’s seriosament allò d’escriure.