Cremeu-ho després de llegir-ho

Parlem de maternitat gòtica: el cas d’‘El paper de paret groc’, per Laura Fernández

Nikolai Gógol va tenir una mare delirantment entusiasta que convencia tothom que el seu fill era l’autor de qualsevol novel·la que es creués al seu camí. La de la fosca i genial Charlotte Perkins Gilman, en canvi, únicament es mostrava afectuosa amb ella quan creia que estava adormida. Casualitat o no, Gilman és l’autora del primer clàssic que hi ha sobre la pèrdua del seny després de la maternitat.

No passa sovint que un escriptor parli bé d’un altre. I molt menys que un escriptor escrigui sobre un altre. Que el conegui tan bé, que tan íntimament hagi explorat la seva obra, que se senti capaç de dedicar-li no únicament unes paraules d’elogi, sinó fins i tot un llibre sencer. Va passar amb Vladimir Nabokov. L’autor de ‘Lolita’ i de ‘Pnin’, de ‘Foc pàl·lid’ i de ‘La veritable vida de Sebastian Knight’, va escriure un divertidíssim assaig biogràfic i literari sobre Nikolai Gógol. El va publicar l’any 1944. És a dir, gairebé un segle després de la mort de l’autor de la hilarant, inacabada i gairebé un gènere en si mateixa ‘Les ànimes mortes’. Nikolai Gógol, el geni rus que ho va esquivar gairebé tot, inclosa la seva pròpia fama, havia mort el 1852, als 42 anys.