Obituari

Adeu a Enric Serra, un buf de luxe

  • El cantant líric barceloní, estretament lligat al Liceu durant quatre dècades, va morir diumenge als 82 anys

EL PERIÓDICO

Ho va deixar tot per l’òpera. Abans de ser reconegut com un dels grans barítons bufs de la seva generació, Enric Serra (1940-2023) era un empresari que tenia una gran passió, l’òpera. Després de guanyar un concurs per a aficionats, va decidir fer un gir a la seva vida i va optar per lluitar pel seu somni: ser cantant. I ho va aconseguir. Després de més de quatre dècades de trajectòria va aconseguir imposar un cant apassionat, elegant i entregat, especialitzant-se en el que millor sabia recrear: personatges bufs i de caràcter.

Enric Serra va debutar en el seu estimat Gran Teatre del Liceu el 1966, com a Moralès de ‘Carmen’ de Bizet –títol en el qual va arribar a donar vida a quatre personatges en desenes de muntatges–, en un repartiment de luxe que encapçalaven dues figures que admirava, Grace Mumbry i Pedro Lavirgen. I des d’aleshores va pujar més de 400 vegades a l’escenari liceista participant en més de mig centenar de títols, a més de recitals i concerts, fins a la seva última aparició en una òpera a l’escenari de la Rambla, l’octubre de 2007, a ‘Andrea Chénier’.

Es va formar en cant amb les mestres Elsa Scampini, Maria Valls i Carme Bracons de Colomer a la seva Barcelona natal per reforçar més tard la seva tècnica amb el baríton italià Gino Bechi. Després d’uns tímids, però entusiastes primers passos professionals, guanya el 1969 el Concurs d’RNE i consagra el seu temps a la lírica, arribant a debutar en importants escenaris d’Europa, incloses ciutats com Londres, Hamburg, Lisboa, Berlín, Viena, Venècia o Munic, mentre que a Espanya va portar el seu art a escenaris de Madrid, Santander, Oviedo, Bilbao o Peralada. Va ser un estret col·laborador de la temporada dels Amics de l’Òpera de Sabadell, entitat que sempre recolzaria.

Persona entranyable, respectuosa, generosa i amic dels seus amics, va deixar empremta en personatges que va fer seus com el Dr. Bartolo d’‘El barber de Sevilla’ i el Don Magnifico de ‘La Cenerentola’ de Rossini; el rol titular de ‘Don Pasquale’ i Belcore i Dulcamara de ‘L’elisir d’amore’ de Donizetti; o el discret, però fonamental, Michonnet d’‘Adriana Lecouvreur’ de Cilea, per anomenar-ne només uns quants. Perquè Enric Serra sabia que en una òpera tots els personatges són igual d’importants: s’entregava amb igual passió a recrear un rol secundari que un protagonista.

En el seu ampli repertori va incloure des de Mozart fins a compositors del segle XX, sempre adaptant-se a l’estil, compartint escenari amb els més grans de la seva època, des de Caballé fins a Gruberova, de Domingo a Carreras, de Montarsolo a Cappuccilli, havent pogut col·laborar a més amb directors llegendaris com Anton Guadagno, Ottavio Ziino, Carlo Felice Cillario, Giuseppe Patané o Nello Santi.

També va ser mestre de cant al Conservatori del Liceu.