Cremeu-ho després de llegir-ho | Article de Laura Fernández

William T. Vollmann i la cara amagada de San Francisco

La ciutat dels tramvies i els carrers costeruts, del Golden Gate, els beatniks i els ‘hippies’, es transforma en un bastard regne de la perdició cada vegada que se’n parla en una bona novel·la, començant per l’acabada de recuperar ‘Putas para Gloria’, del sempre incòmode William T. Vollmann, i la raó és que res brilla sense foscor

Sara Martínez

A San Francisco surten cada dia des del moll 39 un grapat d’enormes barcos des dels quals turistes de tot el món albiren balenes. Poder veure balenes és un dels atractius de la ciutat dels tramvies i els carrers amb aspecte de muntanya russa que va concentrar l’eufòria beatnik –continua oberta la llibreria amb segell editorial que va reunir els clàssics, Ginsberg, Burroughs, Kerouac, i fins i tot Richard Brautigan, abans que ho fossin: City Lights–, i que en algun moment dels seixanta es va convertir en sinònim de llibertat, i després en el de la lluita per ella: primer hi van arribar l’Estiu de l’Amor i els ‘hippies’, i després el regidor Harvey Milk i el moviment pels drets dels homosexuals. De res de tot això en parla William T. Vollmann a ’Putas para Gloria’(H&O Editores).