«No hi ha manera de trencar les petrificades convencions cinematogràfiques si no és a través d’una completa descomposició dels mecanismes cinematogràfics oficials». Ho va dir el 1959 Jonas Mekas, de qui aquest 23 s’ha celebrat el centenari de naixement, i sens dubte cal reconèixer-li que va predicar donant exemple. Crític revolucionari, poeta, promotor visionari, exhibidor atrevit, videoblocaire abans que existís aquesta professió, i sobretot padrí del cine ‘underground’, al llarg de set dècades va treballar sense parar per promoure, protegir i ampliar les possibilitats estètiques de la imatge en moviment a través de 60 pel·lícules i d’una forma audiovisal, el diari fílmic, que ell va inventar a tall de reacció contra, segons les seves pròpies paraules, «el cine oficial [...], moralment corrupte, estèticament obsolet, temàticament superficial, temperamentalment avorrit [...]. La destresa de la seva execució s’ha convertit en una perversió que encobreix la falsedat dels seus temes, la seva falta de sensibilitat i la seva falta de d’estil».
Pioner audiovisual
¿Per què Jonas Mekas és un dels directors més influents de la història del cine?
El cineasta nord-americà d’origen lituà, de qui aquest divendres s’ha commemorat el centenari del naixement, va ser el gran padrí del cine ‘underground’ dels 60 i va predir l’ecosistema audiovisual actual
Temes:
El més llegit
- Avís de la Policia Nacional quan arribis a casa: «Si els veus, no toquis res»
- L’ajuda de 115 euros al mes que ja pots demanar a la Seguretat Social
- Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- El futur hospital del Vallès Occidental crearà un barri
- Les pluges a Catalunya deixen els pantans per sobre del 18%