Totes les novetats

10 pel·lícules d’estrena als cines que no et pots perdre aquest desembre

Repassem les estrenes de pel·lícules més destacades que arribaran a les sales durant aquest mes

EPC

L’any 2022 s’acomiada amb una selecció de títols per a tots els gustos, amb la superproducció que sempre arriba per Nadal, en aquest cas ‘Avatar. El sentit de l’aigua’, el retorn de James Cameron a una de les seves històries de més èxit, i una altra mostra selecta del cine espanyol que ha brillat particularment al llarg de la segona meitat de l’any, amb films com ara ‘Suro’, ‘A todo tren 2: Sí, les ha pasado otra vez’, ‘Venus’ i ‘Mantícora’. L’espectador podrà veure en acció Antonio Banderas com a pistoler de la màfia a ‘El protector (The enforcer)’, revelar la investigació periodística que va portar a l’estrada Harvey Weinstein a ‘Al descubierto’, descobrir la faceta més rondinaire de Tom Hanks amb ‘El peor vecino del mundo’, veure d’una altra manera la popular Sissi a ‘La emperatriz rebelde’ i endinsar-se en la tumultuosa vida de Whitney Houston en el ‘biopic’ ‘I wanna wanna with somebody’.

‘Suro’

Divendres, dia 2

Rodada gairebé íntegrament en una masia catalana i els seus voltants, suposa el debut en el llargmetratge del realitzador donostiarra Mikel Gurrea, que va cursar estudis de Comunicació Audiovisual a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona i va ser becat per a un màster de direcció a la London Film School. Talent al servei d’una història en què es dirimeixen les diferències ètiques de la vida a la ciutat i al camp, la cultura i el xoc de classes, la violència soterrada i les relacions de parella. Dos esplèndids intèrprets –Vicky Luengo i Pol López– al servei d’una pel·lícula que guanya a poc a poc en tensió. Una de les grans sorpreses del generós cine espanyol d’aquest any que acaba.

‘A todo tren 2: Sí, les ha pasado otra vez’

Divendres, dia 2

Les comèdies familiars de Santiago Segura s’han convertit en èxits segurs i en els films que arrodoneixen satisfactòriament els comptes anuals del cine espanyol. Recent encara l’estrena de ‘Padre no hay más que uno 3’, Segura entrega ara la segona part d’‘A todo tren’, en la qual es narren les tribulacions d’un grup de nens que fan sols un llarg viatge amb tren després que els seus pares o mares es despistin més del compte. Segura presenta, produeix i escriu, i apareix breument com a actor al principi i al final, però deixa el pes de l’acció a les dones, dues Paz, Vega i Padilla, i delega la direcció en Inés de León, que encarna la tercera de les atribolades protagonistes. 

‘La emperatriz rebelde’

Divendres, dia 2.

En la línia del que va realitzar Sofia Coppola a ‘María Antonieta’ –el retrat postmodern de la jove reina francesa emparentant-la amb una adolescent de principis del segle XXI, ‘raves’ i vambes Converse incloses–, la directora austríaca Marie Kreutzer proposa un acostament semblant a la figura de la icònica emperadriu Elisabet d’Àustria, Sissi en termes populars. Al·legat feminista amb cançons contemporànies interpretades a l’estil palatí als salons austríacs, té en Vicky Krieps, actriu de moda –‘La isla de Bergman’, ‘Tiempo’, ‘Abrázame fuerte’ i una imminent versió d’‘Els tres mosqueters’ en la qual encarna la reina Anna d’Àustria– amb una presència resplendent.

‘Venus’

Divendres, dia 2

La pel·lícula que va inaugurar l’última edició del festival de Sitges... ¡i que sembla realitzada per ser l’obertura del certamen català de cine de terror! Jaume Balagueró torna al relat més epidèrmic i salvatge dins del gènere, després de la seva pel·lícula d’intriga internacional ‘Way down’. El director passa de la cautela inquietant a la fogonada gore seguint els passos d’Ester Expósito en el paper d’una jove proactiva que se les heu amb una sèrie de misteris que envolten un edifici als afores de Madrid. Hi ha una mica de tot en aquesta experiència: satanisme, bogeria, humor macabre, narcotràfic... Segona producció del projecte d’Álex de la Iglesia ‘The fear collection’.

‘El protector (The enforcer)’


Divendres, dia 9

De ‘protectors’ i ‘executors’ ja n’hi ha uns quants en el cine recent: ‘El protector’ amb l’expeditiu Jason Statham; ‘The equalizer (El protector)’ amb Denzel Washington; un altre ‘El protector’ de l’any passat, amb el justicier Liam Neeson; una de Harry Callahan es deia ‘The enforcer’, aquí ‘Harry l’Executor’; fins i tot una entrega del castís Torrente es titula ‘Torrente 3: el protector’. Ara qui protegeix és Antonio Banderas a la pell d’un sicari de la màfia de Miami a qui li toca salvar una noia de les xarxes de l’organització per a la qual treballa. De fons, el negoci del sexe virtual. I en primer pla una nova història de redempció, tema recurrent en el ‘thriller’ contemporani.

‘Mantícora’

Divendres, dia 9

En un mes ple de bones estrenes de cine espanyol, deixant constància de la versàtil i valenta collita cinematogràfica d’aquest 2022, destaquem igualment el quart llargmetratge de Carlos Vermut. ‘Mantícora’, que es va poder veure també a Sitges, tot i que la seva aproximació al fantàstic sigui ben diferent, és un relat soterrat, tens i torbador entorn dels dilemes d’un jove i exitós programador de videojocs i les seves pulsions més secretes. Vermut tracta un tema sempre complex, el de la pedofília, amb el seu rigor visual característic i absència absoluta de falsa moral. Nacho Sáenz –protagonista de la minisèrie ‘Doctor Portuondo’, de Carlo Padial– i Zoe Stein encarnen els personatges principals.

‘Avatar. El sentit de l’aigua’

Divendres, dia 16

Han passat 13 anys des que James Cameron revolucionés la tecnologia digital amb ‘Avatar’, aquell relat sobre cossos biològics creats amb l’ADN humà i l’ADN dels habitants del planeta Pandora, operats per control remot per sobreviure a les circumstàncies més extremes. Després d’anunciar en diverses ocasions una continuació, Cameron s’ha posat les piles i estrena ara la primera seqüela mentre té en diferents fases de preparació tres pel·lícules més fins al 2028. De moment, Sam Worthington, Zoe Saldana i Sigourney Weaver tornen als seus personatges –se’ls afegeix Kate Winslet– en una història en què Jack Sully, integrat a Pandora, ha de lluitar junt amb els guerrers de la raça Na’vi.

‘I wanna dance with somebody’ 

Dimecres, dia 21

‘I wanna dance with somebody’ és la cançó principal del segon àlbum de Whitney Houston, ‘Whitney’, publicat el 1987. És també el títol escollit per a aquest ‘biopic’ de la cantant i actriu, tot i que amb un matís. El títol original de la cançó es completa amb un ‘(Who loves me)’, i no és el mateix voler ballar amb algú que voler ballar amb algú que t’estimi. Naomi Ackie, vista a ‘Lady Macbeth’, ‘Star Wars: L’ascens de Skywalker’ i ‘Small axe’, dona vida a l’estrella. Stanley Tucci és Clive Davis, el seu productor. Anys abans, Kevin Macdonald li va dedicar un documental el 2018 i Yaya DaCosta li va donar vida a ‘Whitney’, un telefilm reivindicatiu del 2015 dirigit per l’actriu Angela Bassett.

‘Al descubierto’

Dimecres, dia 28

‘Al descubierto’ segueix el patró narratiu i climàtic d’una de les pel·lícules sobre periodisme d’investigació més populars de la història, ‘Tots els homes del president’. Però aquí ni són dos homes (els reporters del ‘Washington Post’ Bob Woodward i Carl Bernstein, Redford & Hoffman) ni la corrupció d’un president (Richard Nixon) per destapar, sinó dues dones (les periodistes del ‘New York Times’ Megan Twohey i Jody Kantor, encarnades per Carey Mulligan i Zoe Kazan) que van treure a la llum la condició de depredador sexual del productor Harvey Weinstein. Sabem bé què va passar, així que no hi ha sorpreses, però s’explica igual de bé com Kantor i Twohey van arribar a les seves conclusions.

‘El peor vecino del mundo’

Dimecres dia 28

‘El peor vecino del mundo’, o ‘Un hombre llamado Otto’, és el ‘remake’ d’un film suec de 2015 titulat ‘Un home anomenat Ove’. Otto sembla dissenyat a la mesura de Tom Hanks, ja que interpreta un madur viudo molt rondinaire que es posa dels nervis quan una família, liderada per una dona eixerida i embarassada, s’instal·la a la casa del costat. El 1989, i a les ordres de Joe Dante, Hanks va interpretar un altre individu que veia alterada les seves rutines amb els nous veïns que s’establien al seu suburbi. Aquesta vegada el dirigeix Marc Forster, que té en el seu historial des d’una meditació sobre l’escriptura de Peter Pan (‘Descobrir el País de Mai Més’) fins a un film de Janes Bond (‘Quantum of solace’).