Cremeu-ho després de llegir-ho

Habitar un conte en un cementiri

Una petita companyia de teatre interpreta els relats de Mariana Enríquez en un cementiri de Buenos Aires cada divendres i els converteix, sense voler, en una altra cosa, ¿o no es pot viure, també, dins d’un conte?

SARA MARTÍNEZ

El cementiri de la Chacarita, a Buenos Aires, té aspecte, com la Biblioteca Nacional, de vasta obra tremendista. Un paisatge en pedra d’un futur en què tot és passat, i un passat abandonat, que va quedar fora del temps fa molt temps. Hi ha alguna cosa retrodistòpica en les seves interminables moles de ciment atapeïdes del que semblen calaixos de frontal tallat, i són, és clar, nínxols. Hi ha tant desordre, però, que, com en una mastodòntica biblioteca sense ordre –té 95 hectàrees, és com una petita gran ciutat–, qualsevol resulta introbable. Llevat que disposi de la seva pròpia estàtua i plaques en forma de guitarra, com Carlos Gardel, que, juntament amb Alfonsina Storni, figura entre els veïns més il·lustres de tan decadentista i arquitectònicament impactant.