Estrenes de cine

David Cronenberg, de la A a la Z: un diccionari de l’horror corporal

  • Davant l’estrena, aquest divendres, de ‘Crímenes del futuro’, repassem aquí alguns dels noms i conceptes clau del malsà i intransferible univers creat pel director canadenc, flamant premi Donostia del Festival de Sant Sebastià

Caitlin Cronenberg

Molt pocs directors, només alguns de molt grans, han aconseguit que el seu cognom, convertit en adjectiu, sigui capaç de definir una forma d’expressió cinematogràfica: fellinià, almodovarià, lynchià i, per descomptat, cronenberguià, aquest últim en al·lusió a aquest cine de l’anomenada ‘nova carn’, on el cos humà es deforma, muta o s’hibrida amb elements no orgànics. La transformació física, la infecció, la malaltia i la tecnologia, reunits en una fosca amalgama que Cronenberg va manejar profusament des del 1970 durant tres dècades fins que, coincidint amb el segle XXI, va decidir expandir el seu radi d’acció a una exploració de la naturalesa humana més psicològica que fisiològica.