CRÍTICA DE LLIBRES

‘Lo demás es aire’, de Juan Gómez Bárcena: el llibre de la vida i el llibre de la mort

L’autor de Santander retrata minuciosament tots i cadascun dels habitants d’un petit poble per dotar el resultat d’un profund significat simbòlic

Juan Gómez Bárcena (Santander, 1984) va explicar en ‘Ni siquiera los muertos’, el periple personal de Juan de Toñanes des del segle XVI fins a l’actualitat emmarcat en un territori d’una immensitat colpidora: la Nova Espanya. Ara emprèn la tasca inversa: reconstruir la història d’un petitíssim poble, Toñanes («Treinta y dos casas, cuatro hoteles rurales, una iglesia, ningún bar. Un pueblo tan insignificante que a menudo se confunde con el último barrio de Cóbreces o con el primero de Oreña. Poco más de dos kilómetros cuadrados de extensión.») en un arc temporal que va des de la prehistòria fins als nostres dies pandèmics. Reconstruint històricament i imaginativament la vida de tots i cada un dels homes i les dones que van habitar el poble més petit i més gran que el món sencer, segons les seves paraules, Gómez Bárcena converteix la seva ficció en «el llibre de la vida i el llibre de la mort», pel qual passen dates i personatges, vides i morts, sons i silencis, per configurar el mapa emocional del «nen dels dinosaures», epítom de la memòria perduda.