Guardons

Els Oscars adoren la sobreactuació, així que Will Smith i Jessica Chastain van bé

L’Acadèmia de Hollywood ha deixat clar en nombroses ocasions que li entusiasmen les fórmules i afectacions que mostren l’esforç i actoral desvien l’atenció de totes les altres coses

Corre el rumor que, quan Philip Seymour Hoffman va guanyar l’Oscar al Millor Actor pel seu treball al capdavant de ‘Truman Capote’, Heath Ledger va protestar: «Jo pensava que el premi es dona a qui actua millor, no a qui actua més». És cert que ell mateix va recórrer a la submissió expressiva anys després a l’hora d’encarnar el Joker, el paper que li va donar la seva estatueta pòstuma, però en tot cas a la seva queixa no li faltava raó: a l’Acadèmia de Hollywood li agrada recompensar la sobreactuació, ja sigui en forma de tics verbals i gestuals o, en general, de qualsevol de les fórmules i afectacions que tan clar deixen l’esforç actoral i tant desvien l’atenció de totes les altres coses; aquest és el motiu pel qual Meryl Streep continua acumulant nominacions, per això Sean Penn té dos Oscar malgrat ser el campió mundial de l’histrionisme i pel que, després de guanyar finalment el trofeu per passar-se el metratge d’‘Essència de dona’ (1992) cridant «Hoo-hah» –les seves grandíssimes interpretacions prèvies havien sigut ignorades pels acadèmics-, Al Pacino va passar la dècada següent cridant-ho absolutament tot.