Crítica de música

Amb Mahler i Mozart pensant en Ucraïna

L’Orquestra de la Suisse Romande dirigida per Jonathan Nott enlluernen al Palau amb una ‘Cinquena’ de Mahler per al record

A. Bofill

El cicle BCN Clàssics va tornar amb l’Orquestra de la Suisse Romande capitanejada pel seu director artístic i musical, Jonathan Nott, i ni més ni menys que amb la ‘Ciquena Simfonia’ de Mahler. Com a preàmbul es va comptar amb el flautista Emmanuel Pahud en el ‘Concert en Sol major, K. 313’, de Mozart; el músic suís, que ocupa el lloc de primer flauta de la Filharmònica de Berlín, va demostrar la seva afinitat amb el geni de Salzburg en aquesta obra fonamental del repertori i de gran complexitat per al solista, que ha de frasejar amb gust mentre es mou per una escriptura exigent i virtuosa. Pahud va poder amb això sense problemes; per contra, va aplicar enginy i una digitació prodigiosa units a un control del ‘fiato’ impressionant. Com a propina va regalar una emotiva ‘Syrinx’, de Debussy, desitjant, en perfecte castellà, que «tant de bo trobem una mica de pau en aquesta peça». Una meravella, fins i tot tractant-se d’una cançó d’agonia.

Mozart va aportar aire fresc a una vetllada que es desenvolupava en un dia fatídic, amb una guerra esclatant al continent. Per això, i per desgràcia, la ‘Cinquena’ de Mahler no va poder ser més oportuna. El seu caràcter ombrívol i les referències a temàtiques relacionades amb la mort que envolten la partitura, van convertir aquesta brillant interpretació en tota una pregària. La ‘Marxa fúnebre’ que obre l’obra i el seu famós ‘Adagietto’, sobretot, van crear un especial ambient davant un públic amb la invasió d’Ucraïna en la ment. La lectura de Nott –sense partitura– va arribar plena de contrastos i amb un so sumptuós i equilibrat, amb solistes de luxe firmant una versió per al record.