Anàlisi

Els Goya 2022 en quatre claus: Almodóvar, Blanca Portillo, ‘El buen patrón’ i Clara Roquet

  • Sobre el complex joc de poders, interessos i consensos que explica alguns premis i algunes absències, destaca una certesa: les directores joves són la gran força renovadora del cine espanyol

JOSE JORDAN / AFP

Quatre elements van destacar als Goya d’aquest any. Potser el més evident no incumbeix als premiats. ‘Madres paralelas’, de Pedro Almodóvar, no va obtenir cap guardó. El Goya a la millor direcció novella va recaure per tercera vegada consecutiva en una realitzadora. Malgrat estar per sota de les expectatives inicials, ja que va guanyar sis dels 20 premis a què optava, ‘El buen patrón’ va complir les previsions de gairebé totes les travesses i va aconseguir els més importants. El Goya per a Blanca Portillo és tan artístic com polític i reforça la idea, manifestada tantes vegades als Oscars, que encarnar –i fer-ho bé, per descomptat– un personatge real, i a més de la importància històrica de Maixabel Lasa, gairebé sempre té premi.