Que fàcil és pensar que quan un escriptor concep una història com un exorcisme sobre l’acte creatiu està parlant de si mateix. Segur que Zadie Smith té en compte aquesta temptació, i la integra, juganera, com a part de l’explicació del seu credo literari, almenys respecte a la seva primera col·lecció de relats, ‘Grand Union’. Quan l’escriptor deprimit de ‘Bloqueo’ parla dels seus «projectes paral·lels», de la seva tendència irrefrenable a deixar-se portar pels «vehicles de distracció», pel seu entusiasme per sentir-se lleuger i lliure, saltant d’un tema a l’altre com una abella a la primavera, ¿no està definint l’esperit del llibre? «‘Adoro los fragmentos (…) Alabo las cosas a medias, inacabadas, rotas, ¡los cascotes!’», exclama. No es tracta de treballar a partir de les restes del naufragi, sinó de fer de l’heterogeneïtat una figura d’estil: cada relat de ‘Grand Union’ participa de la prosa saltironant, sàvia i crítica de Smith però és, en si mateix, una sorpresa.
El llibre de la setmana
Crítica de ‘Grand Union’, de Zadie Smith: adoració del fragment
Cada relat participa de la prosa saltironant, sàvia i crítica però és, en si mateix, una sorpresa. L’autora ancora els seus fragments de vida en fragments de la realitat sense que el missatge estigui per sobre de la seva prosa bombollejant
Temes:
El més llegit
- Hisenda avisa: fins a 2.500 euros de multa per pagar aquestes quantitats amb diners en efectiu
- Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- Mantenir Consell de Cent costa deu vegades més que Diputació
- Alexia i Mariona es reivindiquen en una aclaparadora golejada (8-0)
- Les barraques de Montcada pugen un 25% després de dos anys d’oblit